Vragen over corona
De Vakantiebank en corona
Corona zal voorlopig nog maatregelen met zich meebrengen. Waarschijnlijk ook in 2022.
Hoe dat eruit gaat zien voor 2022, zal worden bepaald door het RIVM en de overheid. De Vakantiebank volgt deze maatregelen.
Deelnemers die voor 2022 een vakantieweek gaan boeken, worden zoveel mogelijk geïnformeerd. Daarnaast is het belangrijk om zelf de maatregelen in de gaten te houden via; Coronavirus COVID-19 | Rijksoverheid.nl
Wanneer krijg ik bericht om een vakantieweek te boeken?
De vakantieweken voor 2022 worden op dit moment ingepland.
Zodra er mogelijkheden zijn voor beschikbare vakantieweken, krijg je per mail bericht van ons.
Kan ik op vakantie in 2022?
Aan het begin van 2022 lijken de vakantieweken door te kunnen gaan, gezien de corona maatregelen in Nederland.
Via de webite kan je een aanmelding indienen voor een vakantieweek. Na een positieve beoordeling kan er een vakantieweek geboekt worden.
De vraag naar vakantieweken is jaarlijks erg groot, waardoor niet iedereen in aanmerking komt voor een vakantieweek. Dan sluiten wij tijdelijk de inschrijvingen via de website.
Vragen over de regels en voorwaarden
Wat zijn de Criteria en Voorwaarden voor een vakantieweek?
Lees goed de Criteria en Voorwaarden door voordat je een vakantieweek gaat boeken.
Deze zijn hier te lezen.
Kan ik mijn gereserveerde vakantie omboeken?
Wanneer je een boeking hebt gedaan en je wilt de vakantieweek omboeken naar óf een ander vakantiepark óf een andere periode, neemt dan zo spoedig mogelijk contact op met De Vakantiebank via de mail; info@devakantiebank.nl
Samen kijken we naar een geschikte oplossing. Je kunt na de boeking eenmalig en uiterlijk 2 weken vóór de vertrekdatum gebruik maken van de mogelijkheid omboeken van je reservering.
Houd je de gewenste voorkeur van vakantiepark en periode voorhanden. Indien deze nog beschikbaar is, kunnen we direct voor je omboeken en ontvang je een nieuwe reserveringsbevestiging.
Wanneer je niet op vakantie bent geweest, heb je niet automatisch recht op een volgende vakantie.
Wanneer je niet verschijnt op je gereserveerde vakantieweek, zal De Vakantiebank je in de toekomst geen vakantieweek meer kunnen aanbieden.
Kan ik mijn gereserveerde vakantie annuleren?
Wanneer je een boeking hebt gedaan en je kunt geen gebruik maken van je gereserveerde vakantieweek. Geef je dit zo spoedig mogelijk door. Doch uiterlijk 2 weken vóór de vertrekdatum, via info@devakantiebank.nl.
Bij een tijdige annulering, tot 2 weken vóór de vertrekdatum, wordt je opnieuw onderaan de wachtlijst geplaatst voor een nieuwe vakantieweek.
Bij een te late annulering, binnen de 2 weken vóór de vertrekdatum, wordt de vakantieweek als ontvangen beschouwd en kun je je over 3 jaar opnieuw aanmelden.
Dit geldt voor alle redenen van overmacht van de annulering. Tenzij je goed kunt onderbouwen (met inzage van reden en officiële documenten), kan De Vakantiebank een uitzondering op deze regel overwegen.
Wanneer je niet op vakantie bent geweest, heb je niet automatisch recht op een volgende vakantie.
Wanneer je niet verschijnt op je gereserveerde vakantieweek, zal De Vakantiebank je in de toekomst geen vakantieweek meer kunnen aanbieden.
Wat voor regels gelden er op mijn vakantiebestemming?
Iedere vakantiebestemming hanteert zijn eigen huisregels, wij gaan er van uit dat je die zult respecteren en navolgen.
Bij overlast, vernieling en overtreden van huisregels zal de vakantieaanbieder je hierop kunnen en mogen aanspreken. De Recreatie-ondernemer heeft het recht je te verzoeken te vertrekken bij niet naleven van de huisregels van het Vakantiepark.
Bij melding van vernieling, diefstal of anderszins overtreden van de regels die het Vakantiepark bij De Vakantiebank meldt, zullen we contact opnemen. De kans bestaat dat ja dan geen gebruik meer kan maken van de diensten via De Vakantiebank.
Ik ben 2 jaar geleden met de Vakantiebank op vakantie geweest, mag ik mij dit jaar weer aanmelden?
Nee helaas, om iedereen een eerlijke kans op een vakantieweek te geven, kun je je eens in de drie jaar opieuw aanmelden. Voorbeeld; in 2001 een vakantieweek ontvangen, in 2004 opnieuw aan te vragen.
Vragen over inschrijven
Ik wil graag een aanmelding doen voor een gratis vakantie wat moet ik doen?
Via het inschrijfformulier op de website kun je je aanmelden voor een gratis vakantieweek.
De vraag naar vakantieweken is jaarlijks erg groot, waardoor niet iedereen in aanmerking kan komen voor een vakantieweek. Om die reden kan het inschrijfformulier tijdelijk gesloten worden.
Via het contact formulier kun je een mail sturen, voor vragen.
Wanneer maak je een kans op een vakantie bij De Vakantiebank?
Er zijn 3 belangrijke punten waarop de aanvraag wordt beoordeeld.
- je inkomsten liggen op of onder sociaal minimum
- je persoonlijk verhaal/ motivatie
- Je hebt een geldige Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren (AVP)
Deze punten worden door ons beoordeeld. Als je aanvraag door ons is goedgekeurd, dan kom je in aanmerking voor een vakantieweek.
Ik heb geen kinderen, mag ik mij ook aanmelden?
Ja natuurlijk! Iedereen die al jaren niet op vakantie is geweest en op of onder sociaal minimum leeft, mag zich aanmelden voor De Vakantiebank. Wanneer je voldoet aan de criteria en voorwaarden kun je in aanmerking komen voor een vakantieweek. Gezinnen met kinderen hebben soms wel voorrang op vakanties die binnen de schoolvakanties vallen, bijvoorbeeld in Bakkeveen (Friesland) Bungalowpark 't Hout, op deze locatie kan er ook buiten de schoolvakanties geboekt worden.
Ik heb mij aangemeld maar heb nog geen bericht ontvangen.
Wacht rustig af.
Omdat er heel veel aanvragen binnenkomen, kan het even duren voordat je aanmelding beoordeeld is.
Kan ik inschrijven voor een vakantieweek in 2023?
Vanaf 1 augustus 2022 kan er worden ingeschreven voor een vakantieweek in 2023
Mijn gezin bestaat uit meer dan 6 personen
Ook grote gezinnen kunnen aanmelden voor een gratis vakantieweek.
Voor grote gezinnen geldt dat er een dubbele accommodatie, naast elkaar, geboekt kan worden. We gaan er van uit dat de samenstelling van uw gezin dat ook toelaat, i.v.m. evt. jongere kinderen.
Het boeken van een dubbele accommodatie gaat niet via een actiecode. De gezinnen zullen per mail een aanbod ontvangen.
Vragen over reserveren vakantieweek
Mijn code werkt niet
De code die je hebt ontvangen, is voor een 4p of 6p accommodatie; Heb je het juiste accommodatietype gekozen?
De code is hoofdletter en spatie gevoelig; De actiecode kun je het beste kopiëren en plakken.
Zijn bovenstaande oplossingen niet toereikend, neem dan even contact op via het contactformulier Geeft u hierbij aan voor welke accommodatie en welke datum de code niet werkt.
Mag ik mijn huisdier meenemen op vakantie?
Bij iedere vakantie staat vermeld of huisdieren zijn toegestaan of niet. Houd hier rekening mee! Vakantieaanbieders hebben het recht om je de toegang te ontzeggen indien je toch een huisdier meeneemt terwijl dit niet is toegestaan.
In de luxe 6pp Safari-tenten mogen GEEN huisdieren mee.
In de Mobile-homes van De Oostappengroep mogen max 2 huisdieren mee, op aanvraag.
Hoe weet ik of ik op vakantie mag?
Wij informeren je zo veel mogelijk.
- Wanneer je aan de beurt bent, ontvang je per mail een mail met een unieke actiecode om zelf een vakantieweek te boeken op de website van De Vakantiebank.
- Na het invoeren van de actiecode, ontvang je een bevestiging van je aanvraag.
- De Vakantiebank zal je aanvraag administratief verwerken. Je ontvangt per mail een definitieve Reserveringsbevestiging met info over de vakantieweek.
- Hiermee weet je dat je op vakantie mag.
Uit welke vakanties kan ik kiezen?
Op onze website vind je de kop vakantie aanbod. Hier staan alle vakanties getoond. Als je aanvraag is goedgekeurd, heb je van ons een bevestiging ontvangen. Zodra je aan de beurt bent krijg je per mail een mail met een unieke actiecode waarmee je een vakantieweek kunt boeken via de website van De Vakantiebank.
Mag ik medegasten meenemen?
Het is niet de bedoeling dat er medegasten worden meegenomen zonder dat De Vakantiebank daarvan in kennis is gesteld.
Wanneer u iemand buiten uw gezin mee wilt nemen op vakantie, dient u dit altijd aan te vragen bij De Vakantiebank. Geef hierbij de namen met geboortedatum op van de medegasten. Er wordt dan gekeken naar beschikbaarheid.
Vragen over de vakantieweek
Wat moet ik allemaal meenemen?
Natuurlijk een gezellig en goed humeur! Daarnaast hebben we een Vakantiebank Checklist gemaakt als steuntje om mee te denken wat handig kan zijn. Deze kun je zelf aanvullen en/ of uitprinten.
Al onze accommodaties zijn voorzien van dekens, kussens en bedlinnen.
Wanneer je een kinderbed (0-4 jaar) erbij reserveert, moet je hiervoor eigen bedlinnen, deken en kussen meenemen.
Eigen kleding, handdoeken en keukendoeken.
Altijd handig om van tevoren een aantal recepten te hebben en de (houdbare) ingrediënten mee te nemen. Of alvast sauzen, maaltijden ed. voor te bereiden, dat scheelt voor de kok van de familie.
Kunnen we op een andere dag aankomen?
Deelnemers die een vakantieweek aan het begin van de vakantie willen boeken/ hebben geboekt, kunnen in overleg ook een dag later naar de bestemming gaan, i.v.m. de laatste schooldag. Voor de afsluiting van de vakantieweek geldt hetzelfde voor een dag eerder te vertrekken. (wisseldagen blijven ongewijzigd; er komt geen extra dag bij!)
Laat dit bijtijds weten via info@devakantiebank.nl
Wat voor extra kosten kan ik verwachten?
Kosten waar je zelf rekening mee moet houden zijn eten/ drinken, vervoer tussen eigen locatie de vakantiebestemming, activiteiten te doen in de vakantieweek. Op bepaalde locaties worden jaarlijks sponsoren gevraagd om deelnemers van De Vakantiebank te ondersteunen. Wanneer hierover een lopende actie is, word je hierover geïnformeerd.
Achteraf de vakantieweek kun je in aanmerking komen voor een gedeeltelijke km vergoeding.
Ik heb geen auto.
Alle aangeboden vakanties zijn op basis van eigen vervoer of met het Openbaar Vervoer. De Vakantiebank kan geen vervoer voor je regelen. Wellicht zijn er familieleden, vrienden, buren of kennissen bereid om je naar je vakantiebestemming te brengen. Je kunt tijdens het boeken van je vakantieweek rekening houden met de afstand.
Een mogelijkheid kan zijn om via ANWB Automaatje iets te regelen voor vervoer; https://www.anwb.nl/lidmaatschap/maatschappelijk/mobiliteit/automaatje#veelgestelde-vragen
Achteraf de vakantieweek kun je in aanmerking komen voor een gedeeltelijke km vergoeding.
Hoeveel km vergoeding krijg ik?
Voor 2022 wordt er een gedeeltelijke km vergoeding uitbetaald aan deelnemers die de vakantieweek hebben ontvangen. De vergoeding is van woonadres tot vakantieadres en retour a € 0,19 p/km. Dit is een standaard berekening die voor iedereen hetzelfde is, ongeacht men met OV of auto reist.
Achteraf de vakantieweek ontvangt u (automatisch) een declaratieformulier om uw IBAN gegevens in te vullen. Mocht u in de schuldhulpverlening zitten, bent u zelf verantwoordelijk om uw bewindvoerder over de vergoeding te informeren.
Hoe werkt het met de boottickets voor Ameland?
De bootovertocht voor personen wordt volledig vergoed en vooraf voor gasten van De Vakantiebank ingekocht. Een auto kan niet mee het eiland op. Reserveren is alleen voor de auto en ook voor de speciale sneldienst. Op de gewone boot kun je als voetganger in principe altijd mee (tenzij het mega druk is).
Nadat je de reserveringsbevestiging hebt ontvangen en de gastenlijst bij de Camping bekend is, wordt er contact opgenomen over de vakantieweek op Ameland en de boottickets.
Hoe werkt het met de boottickets voor Schiermonnikoog?
Gasten die een vakantieweek naar Schiermonnikoog hebben gereserveerd ontvangen, als uitzondering vóóraf, een declaratie formulier voor de gedeeltelijke KM-vergoeding en de boottickets.
Deze dienen vooraf zelf betaald te worden. Bij bevestiging van aankomst op de locatie worden deze kosten direct uitbetaald.
Hoe werkt het met de boottickets voor Texel?
Gasten die een vakantieweek naar Texel hebben gereserveerd ontvangen, als uitzondering vóóraf, een declaratie formulier voor de gedeeltelijke KM-vergoeding en de boottickets.
Deze dienen vooraf zelf betaald te worden. Bij bevestiging van aankomst op de locatie worden deze kosten direct uitbetaald.
Vragen over De Vakantiebank
Is Stichting De Vakantiebank een Erkend Goed Doel?
De Vakantiebank is er trots op dat het zich een ‘Erkend Goed Doel’ mag noemen. Dat betekent namelijk dat de Stichting voldoet aan strenge kwaliteitseisen. Toezichthouder CBF controleert dit. Zo weet je zeker dat wij bijdragen aan een betere wereld, zorgvuldig omgaan met elke euro en verantwoording afleggen. Meer weten over de kwaliteitseisen en de controle door het CBF? Kijk op geefgerust.nl


Hoe worden de aanvragen gecontroleerd?
De aanvragen worden allereerst automatisch gecontroleerd. Zijn alle velden ingevuld en zijn de velden juist ingevuld.
De aanvragen gaan door naar de vrijwilligers die onder andere de gegevens controleren en motivaties lezen.
Voldoe je aan de gestelde criteria dan ontvang je een ontvangstbevestiging dat je op de wachtlijst staat als deelnemer van De Vakantiebank.
Als je aanvraag is afgewezen ontvang je hiervan ook bericht.
Wie selecteert de aanvragen?
Als de aanvragen binnenkomen wordt je aanvraag beoordeeld. De vrijwilligers kijken of je aan de criteria voldoet die er gesteld wordt.
Er word gevraagd naar je financiële situatie en toetsen dit aan de hand van kopieën van uitkeringsspecificaties, beschikking WSNP of overzicht van bewindvoerder o.i.d. Tevens word je verzocht om een kopie van een geldige Aansprakelijkheidsverzekering op te sturen.
Zodra deze gegevens compleet zijn en je voldoet aan de gestelde criteria, dan ontvang je bericht dat je staat ingeschreven voor een gratis vakantieweek. Wij kunnen niet toezeggen hoe snel we een vakantieweek kunnen aanbieden. Dit omdat het aantal aanmeldingen het aantal beschikbare accommodaties kan overtreffen.
Waar kan ik het jaarverslag vinden van De Vakantiebank?
De jaarverslagen van De Vakantiebank zijn hier te vinden.